iThink.pl - dziennikarstwo i publicystyka

Menu

Logowanie/Rejestracja

[?] Rejestracja
Logo

Kategorie

Dodaj Artykuł

Artykuł

Kultura / Muzyka
+ - 6

polish music kicz

04 07 2007 Marianna Julia Kluza Artykuł był czytany 7044 razy

Czy polska muzyka sięgnęła już totalnego dna? Dlaczego widząc polskie teledyski na VIVIE zmieniamy kanał? Może dlatego, że polskiej muzyki nie da się słuchać....

  • Komentuj
  • Wyślij do znajomego
  • Drukuj artykuł
  • Wersja do łatwego czytania
  • Dodaj do ulubionych
Idąc korytarzem szkoły słyszę, jak mniej więcej połowa (ale bardziej więcej) uczniów słucha muzyki przez swoje super wypasione MP3, MP4 i iPod-y. Zasadniczo to nic dziwnego, ale faktem jest, że nie słuchamy polskiej muzyki. Idąc słyszę 50 Centa, Fergie i innych zagranicznych wykonawców. Pytanie dlaczego?

Długo nad tym myślałam i dochodzę do wniosku, że nasza muzyka jest po prostu do bani. Bo nie opiera się na jakichś wartościach, nie ma nic do przekazania. Polacy, aby zdobyć rzesze fanów, potrzebują skandali. Bo czy o Michale Wiśniewskim czy o naszej genialnej Dodzie Elektrodzie wciąż by mówiono, gdyby nie afery z nimi w roli głównej? Myślę, że nie. Zresztą kto w dzisiejszych czasach przyznałby się do słuchania naszych wykonawców? Przecież to obciach. Ale właściwie nie ma się co dziwić. Polska muzyka nastawiona jest na wyprodukuj jakąś szmirę i sprzedaj w milionowym nakładzie. Ale o czym ja tu piszę? Żeby być wykonawcą trzeba mieć talent, a tego nasi wspaniali artyści nie mają za funta kłaków.

Prawda jest oczywista, co nie znaczy, że bezbolesna - robimy sobie wstyd. Może byłoby lepiej, gdyby w ogóle nasi muzycy nie nagrywali piosenek? Nie wiem i zresztą wątpię, żeby przestali - bo kto normalny zrezygnowałby z pieniędzy za siebie samego...




+ - 6

Artykuł został pozytywnie zrecenzowany przez:

Agnieszka Owczarczak , Bolesław Bruke

Dodaj Komentarz

Zaloguj się aby komentować. Jeśli nie masz jeszcze konta, zapraszamy do rejestracji.

RSS komentarzy

Komentarze: 16

1. Mateusz | 22:59 04-07-2007

to nie artykuł tylko krótka notka ! kolejny minus dla P. A. Owczarczak

2. Lesbienne | 23:06 04-07-2007

Jeśli dla Ciebie Polska muzyka sprowadza się do Dody i Wiśniewskiego, to Ty sama sobie wstyd robisz niestety.

Mamy wiele bardzo dobrych zespołów z nurtów rockowych/punkowych/alternatywnych. To, że ich nie widać chociażby w Vivie nie oznacza jeszcze, że polscy artyści są pozbawieni talentu i nie mają niczego do przekazania. Po prostu się nie promują w takich mediach. Radzę się najpierw zainteresować tym, co się dzieje na polskiej scenie muzycznej, a potem wydawać opinie ...

3. Tomasz | 23:32 04-07-2007

W 100 % sie zgadzam, ale z przedmowczynia , a nie z artykulem. W Polsce jest wiele swietnej muzyki - i tej starej i tej nowej. Szkoda ze swoj gust muzyczny i opinie o nim kreujesz na podstawie VIVY, ktora delikatnie mowiac promuje muzyke dla 13-latkow. Nawet takiego typu muzyki jest w Polsce duzo. Mowisz ze sa to "szmiry". A zagraniczne piosenki to co? Cos innego?



Moja "domowa plytoteka" oparta jest glownie na polskich zespolach. Ulubiony to COMA, czyli swietny rock. Slucham tez alternatywy, jak Pogodno czy Kombajn Do Zbierania Kur Po Wioskach, ale tez i bardziej popowych - HEY i Myslovitz.



Dobrej polskiej muzyki jest na prawde sporo. Trzeba tylko sie troche wysilic i poszukac... albo wlaczyc odpowiednia stacje radiowa :)



4. Ingrid | 09:31 05-07-2007

No tak, ale… (mam mocny wstęp ;)) zasadniczo się z Wami zgadzam koledzy i koleżanki. Muszę jednak stanąć w obronie Panny Marianny :) Tekst (na użytek wewnętrznej potrzeby pisania, a nie publikowany w GW, Rzepie, czy innej…) to rzecz bardzo osobista i subiektywna. Moim zdaniem w pisaniu wcale nie chodzi o to, żeby wypruwać z siebie miliardy wersów, drążyć temat z każdej strony, kombinować a może tak, a może inaczej … Tu ludzie stawiają pierwsze kroki, uczą się …. nabiorą z czasem ogłady, wyrobią sobie zdanie na różne tematy, etc. Dobrze jest jak ktoś zwróci nam uwagę, że warto spojrzeć szerzej. Myślę jednak, że nawet taki krótki, jednostronny teks jest bardzo w porządku. Marianna napisała co jej leży na wątrobie, co się jej nie podoba i gitar gra! A o jej gust muzyczny chyba nie my powinniśmy się martwić…tak?

5. Lesbienne | 09:52 05-07-2007

Nie o jej gust chodzi, tylko o to, że na podstawie Vivy ocenia polską scenę muzyczną ;)To tak, jakby na podstawie Bravo powiedzieć, że wszystkie gazety w polsce są głupie ;)

6. Anna | 17:34 05-07-2007

Zgadzam sie z Tomaszem. nie możemy oceniać polskiej muzyki tylko po Dodzie czy p.Wiśniewskim. Polski, wspaniały rock. Lata 80 i 90. Nawet teraz-Hey ze swoją płytą, jak i sama Nosowska. Mogłabym wymieniać i wymieniać.

50 cent też nie jest jakiś super ekstra i nie powiedziałabym, że pokazuje nam życiowe wartości ;)

Ale Mtv i Viva, jako telewizja MUZYCZNA, coraz mneij mi się podoba, ponieważ w kółko można usłyszeć coś kroju Rihanny i innych. A gdzie klasyka?

7. Grabarz | 21:57 05-07-2007

Warto zajrzeć do piwnic. Polski UNDERGROUND żyje, zresztą wystarczy posłuchać podwórkowych kapel by stwierdzić, że liryczno muzycznie, nie jest z nami tak źle. A promocja dobrej, polskiej muzyki w mediach to zupełnie inna sprawa.Pobieżnie, nie przekonuje mnie ten art. Wypociny jakich wiele.

8. Bukka | 22:24 05-07-2007

Kochana, a Chylinska? a Akurat? a MIND SHINE?Przeciez to sa swietne polskie zespoly! Zgadzam sie z przedmowcami. Ten artykul jest CO NAJMNIEJ niepelny.

9. Vivienne | 00:39 06-07-2007

'CO NAJMNIEJ niepełny' to i tak nadużycie :)
Przepraszam, jeśli posunę się za daleko w stwierdzeniu, że autorka zastosowała się do mierzenia innych własną miarą. Szkoda tylko, że ta miara jest pokrzywiona, poobrywana , postrzępiona i do tego dopaćkana jakąś tłustą mazią.

To co prezentują media to jedno, oddzielnym elementem jest to , iż dobre kapele są po prostu nie promowane ...Radiami rządzą 'zegary' i badania, minęły czasy ludzi pokroju Beksińskiego chociażby (chociaż troszkę przesadzam, ciągle mamy kilku świetnych radiowców), TVP i tv komercyjne stawiają na papkę, ta pierwsza stawia na to co wolno (absolutnie apolitycznie !!!!) a te drugie stawiają na to co się dobrze sprzedaje ... a papka sprzedaje się cudownie !!!

No cóż ... aby chociaż na chwilę zapomnieć, ukoić nerwy i przywrócić wiarę w ludzi zapraszam na tegoroczny Przystanek Woodstock :) Do zobaczenia :)

10. Marcin | 00:28 19-07-2007

Chciałem na ten temat napisać coś w tym stylu, ale się rozmyśliłem. Popieram przedmówców.

11. Bolesław | 18:51 29-07-2007

Całkowicie zgadzam się z opinią autora tego artykułu, ale tylko w części dotyczącej polskiej muzyki pop, czyli takiej, która jest "produkowana" dla czystej przyjemności słuchania, co nie oznacza, że jest muzyką cechującą się amatorstwem. Każdy ma prawo do osobistych sądów. Mnie w szczególności interesują wideoklipy oglądane w telewizji oraz internecie. Na innej muzyce znam się nieco mniej, więc na jej temat nie będę się wypowiadał. Już od dawna, od otwarcia się Polski na Zachód, moje zainteresowania pod tym względem ograniczają się do twórczości zagranicznej, gdyż zorientowałem się, że jakość naszych wideoklipów jest na bardzo niskim poziomie, czego niewątpliwym dowodem jest niemożliwość przebicia się naszej produkcji i artystów na rynku międzynarodowym. Polskie wideoklipy są niedopracowane komputerowo, gdyż między innymi robione są zbyt szybko, za małe pieniądze i przez marnych fachowców oraz często naśladują inne. Ponadto polskim wykonawcom brakuje obycia scenicznego, charyzmy, umiejętności, naturalności i tego "czegoś", bez którego zwykle reszta się nie liczy. Pragnę też zaznaczyć, że nie każdy zagraniczny wideoklip mi odpowiada, niemniej z tej ich wielości i różnorodności zawsze coś można sobie wybrać, a do ich produkcji często zaangażowani są wybitni profesjonaliści: tekściarze, kompozytorzy, choreografowie i instrumentaliści studyjni.










12. Bolesław | 19:02 29-07-2007

Autor szczerze i otwarcie napisał prawdę o naszej polskiej muzyce. Aczkolwiek publikacja objętościowo jest mała, to jednak zawiera najistotniejsze kwestie dotyczące tematu i jest prowokująca, co oceniam wyjątkowo pozytywnie, gdyż temat wymaga zażartej dyskusji ze względu na dzisiejszy marazm w tej dziedzinie rozrywki.

13. Bolesław | 19:03 29-07-2007

Autor szczerze i otwarcie napisał prawdę o naszej polskiej muzyce. Aczkolwiek publikacja objętościowo jest mała, to jednak zawiera najistotniejsze kwestie dotyczące tematu i jest prowokująca, co oceniam wyjątkowo pozytywnie, gdyż temat wymaga zażartej dyskusji ze względu na dzisiejszy marazm w tej dziedzinie rozrywki.

14. Łukasz | 12:03 03-08-2007

Ludzie!!!

Przeciez zalozeniem glownym tego serwisu jest "dziennikarstwo amatorskie"!!! nie kazdy musi znac kompozycje artykulu, felietonu, eseju itp.

Badzmy wyrozumiali...

a co do artykulu to zgadzam sie w 100 %

pozdrawiam wszystkich pseudu-erudytow :P

15. Kamila | 17:34 05-08-2007

Nie zgadzam się z artykułem. Po prostu wystarczy sięgnąć głębiej i bardziej zapoznać się z Polską muzyką, a później wydawać opinie, a co dopiero pisać artykuły. Moim zdaniem polscy wykonawcy godni uwagi: Myslovitz, Chylińska i O.N.A (świetny głos), Pidżama Porno, Strachy na Lachy, Farben Lehre, Behemoth, Beata Kozidrak (też ładny głos nie powiem), Moonlight, Grzegorz Turnau oczywiście, Grechuta, COMA, Niemen, Ewa Demarczyk (o tak!), myślę, że nawet Cerekwicka bo jest niezła... Jeszcze dużo by się tego znalazło. Ale naprawdę, mimo, że niektórzy z w/w wykonawców niestety nie żyją są godni uwagi. Talent, talent, talent !!!

16. Sebastian | 10:25 01-03-2008

Co do treści artykułu- zgadzam się, ale tylko po części. W Polsce istnieją naprawdę dobre grupy muzyczne które reprezentują sobą światową wprost klasę (mój przykład to choćby Vader oraz Behemoth, jedne z bardziej wpływowych zespołów na światowej scenie death i black metalu, reprezentujące sobą bardzo wysoki poziom), jak i wielu innych bardzo dobrych wykonawców- o których jednak nieliczni słyszeli, gdyż nie reprezentują sobą wiodących w kraju nad Wisłą nurtów muzycznych- z popem na czele. A zgadzam się z tym, iż "największe gwiazdki muzyki" (vide wspomniana Doda czy Wiśniewski, tudzież Blog 27 :> ) w Polsce nie reprezentują sobą specjalnego poziomu artystycznego. Na szczęście polska muzyka to nie tylko "gwiazdki" ale też naprawdę dobre zespoły.
A co do samej formy artykułu to zgodzę się z Łukaszem- założeniem głównym tego serwisu jest dziennikarstwo amatorskie. Chociaż wystarczy przeczytać kilka tekstów Macieja Rybińskiego by zauważyć, że czasem nawet krótka notka może być perełką :-)
Pozdrawiam.